احمد مجد الاسلام كرمانى

263

تاريخ انحطاط مجلس ( فارسى )

اين مطالب ما نميتوانيم دولت ايران را دولت مستبده مستقله بشماريم بلكه حالت اين دولت از دو حال خارج نيست يا واقعا از استقلال خداداده خود را فراموش مينمايند و يا آنكه واقعا برحسب پارهء شواهد كه در دست داريم بر استقلال خود باقى ميماند ، بنابر اول كه اضمحلال استقلال آن باشد هر سهمى از آن‌كه تابع يك دولت شود قهرا تابع قوانين آن دولت خواهد شد و چون دولتهاى مجاور او هم همه مشروطه هستند ميتوانيم بگوئيم دولت ايران هم كه در آن دولت مستهلك شده است ، قهرا تابع غالب خواهد بود و اگر باستقلال خودش باقى بماند باز هم حتما مشروطه خواهد شد چرا كه تا فرمان مشروطيت صادر نشود ممكن نيست اهالى آذربايجان و استرآباد و خراسان و اصفهان بلكه كليه مردم ايران با دولت مصالحه كنند و دست از بلوى و آشوب بردارند پس به هيچ قسم نميتوانيم بگوئيم دولت ايران خارج از دول مشروطه است بنابراين مقدمات با نهايت اطمينان ميگوئيم امروزه دولت مستبده در تمام دنيا نيست . دنباله پاورقى

--> دستخط شاه مورخ 23 شوال 1326 جنابان مستطابان حجج اسلام سلمهم اللّه تعالى عزم ما همه وقت تقويت اسلام و حمايت شريعت حضرت نبوى ( ص ) بوده و هست حال كه مكشوف داشتيد تاسيس مجلس با قواعد اسلامى منافيست و حكم بحرمت داديد علماى ممالك هم به همين نحو كتبا و و تلگرافا حكم بر حرمت نموده‌اند در اين صورت ما هم از اين خيال بالمره منصرف و ديگر عنوان همچو مجلسى نخواهد شد لكن بتوجهات حضرت امام زمان عجل اللّه تعالى فرجه در نشر عدالت و بسط معدلت دستورالعمل لازم داده و مىدهيم آن جنابان تمام طبقات را از اين عزم خسروانه ما در نشر معدلت و رعايت حقوق رعيت و اصلاح مفاسد بقانون دين مبين اسلام حضرت خاتم النبيين ( ص ) اطلاع دهيد . محمد عليشاه قاجار